Nieuws

Herfst 2020

29 september 2020


























Overzicht van seizoensgroenten en fruit herfst.


Herfst met vallende blaadjes en heel veel regen, daar zit toch nog niemand op te wachten ! Maar toch hebben we stiekem ook wel weer zin in de herfst. Want een nieuw seizoen betekent nieuwe groenten en fruit. De laatste aardbeien worden nu echt verkocht, het wordt tijd voor nieuwe dingen, de pompoenen komen er bijvoorbeeld weer aan!



Koken en werken met de producten van het seizoen past in een bewust eetpatroon. Bewust betekent namelijk ook dat je rekening houdt met het milieu, met de omgeving en met de natuur. Het is beter om groenten en fruit uit het seizoen te eten omdat het minder milieubelastend is. Groenten en fruit in hun eigen seizoen bevatten de meeste vitaminen en mineralen. 





















Ze zijn er weer , heerlijk verse Spruitjes



Hier wat handige weetjes en tips



  • Het kontje is het bitterste en hardste gedeelte van de spruit. Snij het eraf en verwijder eventueel de buitenste blaadjes. Spoel de spruitjes daarna even af onder de kraan. Grote exemplaren kun je eventueel halveren.


  • Geen fan van die typische koolsmaak? Ga dan voor kleine spruitjes. Grote spruiten zijn namelijk krachtiger van smaak.



Spruiten koken




  • Kook de spruiten in een ruime hoeveelheid water. Zo daalt de temperatuur van het water niet te veel én zullen ze hun mooie groene kleur behouden.


  • Kook ze niet te lang. Normaal gezien volstaan 10 à 12 minuten. Als je spruiten te lang kookt, gaan ze stinken, en dat kan niet de bedoeling zijn! Toch last van een geurtje? Als je een stukje ui of brood aan het kookwater toevoegt, heb je geen last van een spruitjeslucht in huis en zijn ze bovendien lichter verteerbaar. Je kunt ook een scheut melk meekoken.


  • Als je niet van de bittere smaak houdt, kun je een lepeltje suiker toevoegen tijdens het koken.



Spruiten in de wok




  • Spruiten (roer)bakken? Blancheer ze eerst eventjes in gezouten water en laat ze direct erna schrikken onder koud, stromend water voor je ze in de pan gooit. Laat ze goed uitlekken.


  • Bak ze nadien in boter en kruid met peper, zout en nootmuskaat. Ook heel lekker met spek.



Spruitenstoemp




  • Spruitjespuree maken? Stoof de spruiten dan eerst lang maar zacht in boter, samen met veel ui. Of doe er wat spekjes bij zoals in dit recept.


  • Stamp ze daarna grof met enkele gekookte bloemige aardappelen en een flinke scheut room.


  • Liever apart? Maak dan eerst je puree en roer er daarna je gestoofde spruiten onder.



Spruitjes in de oven




  • Ook geroosterd zijn spruitjes zalig; ze krijgen er een extra nootachtige smaak van.


  • Snij de spruiten in grove stukken, leg ze op een bakplaat en besprenkel met olijfolie, peper en zout. De oven mag redelijk heet zijn: reken op 200°C. Ze zijn klaar als ze bruin en beetgaar zijn.



Spruitensoep




  • Spruitjessoep: héérlijk na een fikse winterwandeling. Laat een aardappel meekoken en maak er een extra vullend soepje van.


  • Lekkere tip: hou enkele blaadjes apart en rooster of wok ze even, eventueel samen met wat geroosterd spek. Lekker als garnituur!



Waarbij eet je spruiten?




















 





















 



Het boerenkool seizoen is weer begonnen

Vanaf half september is de Hollandse boerenkool weer volop verkrijgbaar. Van eigen grond natuurlijk, want dat is wel zo duurzaam. Op voorraad oogsten kan niet, want het blad moet knapperig blijven en meteen verwerkt worden. Er wordt altijd gezegd dat ‘de vorst erover’ moet zijn geweest, maar eigenlijk is de boerenkool in september al hartstikke lekker. De vorst die erover gaat dient ter bescherming van het gewas. Boerenkool zet namelijk na de vorst zetmeel om in suiker. En deze suikers maken de boerenkool zoeter.”



Wist je dat…

… je boerenkool het best even kunt blancheren als hij rauw gebruikt gaat worden in een salade of smoothie?

… boerenkool een voedzame en gezonde groente is? Hij is rijk aan vezels, vitamine B2, B3, B6 vitamine C en foliumzuur.

… Albert Heijn ook Cavolo Nero verkoopt? Cavolo Nero staat ook wel bekend als palmkool. Dit is familie van boerenkool en wordt veel gebruikt in de Italiaanse keuken. Cavolo nero is wat steviger, knapperiger en sterker van smaak.

… je ongeveer 450-500 gram boerenkool per persoon moet rekenen om 250 gram op het bord te krijgen. Dat zijn grote hoeveelheden! Tip: boerenkool past makkelijker in de stamppotpan als je eerst de kool erin doet en dan de aardappels er bovenop legt.
















 

















Seizoensgroenten Herfst






















andijvie – aubergines – bietjes – bleekselderij – bloemkool – boerenkool – broccoli – champignons – chinese kool – courgettes – doperwten – groene kool – knolselderij – komkommer – koolraap – paksoi – paprika – pastinaak – pompoen – postelein – prei – rammenas – rode kool – savooiekool – schorseneren – snijbonen – sperziebonen – spitskool – spruiten – taugé – tomaten – uien – winterwortel – witlof – witte kool – ijsbergsla – zuurkool
















 

















Seizoensfruit Herfst






















appels – bananen – bramen – citroen – druiven –  grapefruit – meloen – mandarijnen – nectarine – peer – perzik – pruimen – sinaasappelen – stoofperen - vijgen